Epal Yang Mengandungi Bakteria

Baru-baru ini digemparkan dengan isu penarikan semula semua jenis epal jenis Granny Smith dan Gala keluaran Syarikat Bidart Brothers, Bakersfield, California, Amerika Syarikat yang digunakan dalam pengeluaran caramel apple yang dikesan oleh pihak United States Food and Drug Administration (USFDA) seperti yang dilaporkan dalam beberapa media antarabangsa sejak kebelakangan ini.



Makanan yang tercemar dengan Listeria monocytogenes berkemungkinan tidak menunjukkan sebarang tanda bahawa ianya telah rosak secara fizikal (melalui penglihatan dan bau). Pengambilan makanan yang tercemar dengan bakteria ini boleh menyebabkan penyakit bawaan makanan yang dikenali sebagai listeriosis.

  • Demam kuat
  • sakit kepala yang teruk
  • Kekejangan pada leher dan loya (nausea)
  • Wanita mengandung dan orang tua dan mereka yang punya sistem imun yang lemah adalah tergolong dalam golongan yang berisiko
Seksyen 13 Akta Makanan 1983 memperuntukkan mana-mana pihak yang terlibat mengimport, mengedar, menyimpan atau menjual makanan yang ada dalam atau padanya apa-apa bahan yang beracun, merosakkan atau selainnya memudaratkan kesihatan adalah melakukan kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi RM100,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi 10 tahun atau kedua-duanya sekali.

Allahuakbar sekarang nak makan buah-buahan pun rasa macam was-was apatah lagi anak-anak amat gemarkan buah epal ini. Bila dah terjadi begini saya tukarkan pengambilan buah-buahan ini kepada supplement yang lebih terjamin keselamatanya. Anak-anak sekarang saya bagi set anak dari shaklee.
Pada bulan ini shaklee telah realese kan Vitalea for kids yang lebih baik dari sebelum ini. Saya pasti ramai kanak-kanak yang akan suka dengan kelazatan vitalea kid ini sebab rasanya sangat sedap.


untuk pengetahuan semua kandungan asid folic yang terkandung dalam Vitalea Kids bersamaan dengan 4 mangkuk hidangan sayur brkoli. Boleh kah kita sebagai ibu melengkapkan nutrisi yang diperlukan oleh anak-anak kita dalam sehari? Dengan masalah sekarang ayam disuntik, bekalan air penuh klorin, buahan yang semakin hari semakin tercemardan MSG setiap makanan yang dijual diluar sana.
Anak-anak perlukan nutrisi tambahan didalam kehidupan yang mencabar dari semua segi dari sudut permakanan kesihatan fizikal,mental dan emosi. Mereka adalah perwaris kita semoga kita sama-sama mengambil langkah yang baik untuk anak-anak kekal sihat dan cerdas.



Comments