Gunakan Tanpa Was-was

Kenapa kita perlu kepada makanan yang halal?

Umat Islam perlu kepada makanan yang halal. Halal bermaksud penggunaan sesuatu makanan atau barangan yang tidak mengandungi perkara-perkara yang ditegah oleh syarak seperti khinzir, anjing, arak dan sebagainya. Ia juga mestilah diperoleh daripada sumber rezeki yang halal. Makanan yang halal mestilah baik daripada segala segi kerana sifat bagi sesuatu yang halal itu adalah baik.

Firman Allah SWT yang bermaksud: "Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik (halalan toyyiba) dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan;Kerana Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu" (Surah al-Baqarah, 2:168). 


Bagi menghuraikan maksud halalan toyyiba dalam ayat di atas, Jalaluddin Muhammad dalam Kitab Tafsir al-Jalalain, menyebut bahawa perkataan toyyiba (baik) itu adalah sifat kepada halal itu sendiri. Maka dapatlah di fahami bahawa setiap makanan yang halal itu mestilah juga baik daripada pelbagai segi samada bahan campurannya, bersih dalam proses penyediaan dan dapat memberi manfaat kepada tubuh badan manusia.


Ini selalu persoalan yang timbul bila ramai customer islam yang bertanya. Soalan yang bagus kerana umat Islam memang mementingkan status halal supaya kita dapat menggunakan tanpa rasa was-was. Bagi menjawab soalan di atas  YA shaklee ialah produk yang halal yang di sahkan oleh badan pengeluar sijil halal di Amerika yang diiktiraf oleh JAKIM. Di bawah ini adalah sijil halal Shaklee yang dikeluarkan oleh Islamic Service of America (ISA) untuk produk Shaklee.


Namun ramai juga yang bising kenapa tak disah kan di JAKIM? setiap produk pengeluaran dari luar Malaysia Jakim hanya bertanggungjawab mengesahkan status halal tersebut di iktiraf oleh mereka, ISA adalah badan yang di iktiraf oleh JAKIM. Tak percaya ?

Status Halal di Jakim
Setiap badan yang mengeluarkan sijil halal mempunyai prosedur yang ketat sebelum mereke mengeluarkan sijil halal kepada sesuatu produk. Mengikut pembacaan saya, status halal di Kanada & USA adalah yang paling sukar untuk dapat pelepasan. Jadi bila Shaklee mendapat sijil halal dari ISA, sepatutnya tiada isu, bukan. Memiliki sijil halal ni bukan perkara main-main, kerana pengeluar sijil akan sentiasa memantau dan mereka boleh menarik balik bila-bila  masa sekiranya pengilang produk tidak mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan.

Kepada yang masih ragu-ragu dengan status halal shaklee sekarang anda tak perlu risau kerana shaklee memang terbukti HALAL jadi gunakan tanpa was-was bukan sahaja baik untuk kesihatan kita malah kita boleh menjana pendapatan dengan Shaklee.

Ingatlah semua menjaga kesihatan badan adalah satu ibadah kerana ALLAH SWT memberi pinjaman sementara tubuh badan kita, makanya kita mesti menjaganya dengan baik.

Comments