Omega Guard

 Manfaat Omegaguard

Satu kajian yang dijalankan baru-baru ini oleh Harvard School of Public Health mendapati bahawa minyak ikan dapat meningkatkan hormon yang bertanggungjawab untuk mengurangkan risiko kencing manis. Kajian tersebut menyimpulkan bahawa asid lemak omega 3 yang terdapat dalam minyak ikan mampu meningkatkan hormon adinopectin dalam darah. Hormon penting ini bertanggungjawab dalam pengawalan gula dan menghentikan keradangan. Menurut beberapa kajian juga, hormon adinopectin ini juga dengan ketara dapat mengurangkan risiko penyakit kencing manis jenis 2 (type 2 Diabetes Mellitus).
Jika anda mempunyai kencing manis atau berisiko mendapat penyakit ini, pengambilan suplemen minyak ikan boleh membantu anda.

Anda mesti tertanya-tanya apa yang best sangat tentang omega-3. Kini hampir setiap majalah kesihatan mencadangkan omega-3 dan di farmasi mempunyai pelbagai pilihan suplemen minyak ikan.  Antara khasiat omega-3 kepada badan kita:
1. Prestasi Otak yang baik
brain
Satu kajian menunjukkan kandungan asid lemak omega-3 yang rendah dalam darah mempunyai kaitan dengan isipadu otak yang lebih kecil dan prestasi yang rendah dalam ujian kognitif. Mereka yang mengamalkan asid lemak omega-3 menunjukkan tiada tanda-tanda nyanyuk. Mereka yang mempunyai tahap asid lemak omega-3 paling rendah juga tidak dapat melakukan ujian memori dengan baik dan tidak dapat menjalankan fungsi eksekutif dengan berkesan.
2. Mengurangkan radang
artery
Asid lemak omega-3 asid telah terbukti untuk mengurangkan keradangan pada orang dewasa yang overweight yang tidak mempunyai masalah kesihatan. Menurut American Heart Association, inflammatory markers atau penanda radang dalam darah adalah satu tanda biasa penyakit jantung dan strok. Mereka merupakan tanda pembentukan plak yang menyebabkan arteri tersumbat. Kajian terbaru melaporkan bahawa subjek yang mengambil suplemen omega-3 lebih cenderung untuk menunjukkan tahap penanda radang yang rendah dalam darah mereka.
3. Mengurangkan Risiko Penyakit Jantung
heart
Satu kajian baru-baru ini yang disiarkan dalam jurnal American Heart Association menunjukkan bahawa tahap asid lemak omega-3 yang sangat rendah dalam pemakanan dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit kardiovaskular. Dalam kajian ini, mereka mendapati kemasukan hospital disebabkan penyakit jantung koronari adalah lebih banyak di kalangan wanita yang hanya memakan ikan kecil atau tidak memakan ikan langsung. Ikan adalah sumber makanan penting asid lemak omega-3. Berdasarkan penemuan ini, penyelidik perubatan kini percaya bahawa wanita boleh mengurangkan risiko penyakit jantung dengan meningkatkan pemakanan ikan dan menambah diet mereka dengan suplemen asid lemak omega-3.
4. Melegakan Gejala Kemurungan
Kajian saintifik telah mencadangkan bahawa orang dari negara-negara seperti Jepun dan Iceland, di mana pemakanan ikan adalah agak tinggi, mempunyai tahap Seasonal Affective Disorder yang rendah. Kajian baru telah mencadangkan bahawa omega-3 boleh menjadi ubat yang berkesan terutamanya untuk kemurungan tahap sederhana. Kajian terbaru juga menunjukkan bahawa asid lemak omega-3 bertindak berbeza pada otak daripada anti-depressants. Ia memulihkan kemurungan melalui mekanisma berbeza yang tidak mempunyai kesan sampingan yang dikaitkan dengan pengambilan ubat-ubatan.
5. Mengurangkan Kolestrol
Flaxseed, yang merupakan satu sumber yang sangat baik untuk asid alfa-Linolenik (sejenis asid lemak omega-3), boleh membantu mencegah kolesterol yang tinggi dalam darah.
6. Mengurangkan Gejala Artritis
Asid lemak omega-3 dikenali untuk mengurangkan radang seluruh badan. Walau bagaimanapun, pesakit warga tua harus berunding dengan doktor atau ahli farmasi sebelum mengambil suplemen omega-3 untuk artritis, kerana ia boleh berinteraksi dengan ubat-ubatan termasuk ubat untuk tekanan darah tinggi.
7. Perlindungan Terhadap Penuaan
8.Risiko Yang Lebih Rendah
flaxseeds
Flaxseed, dinyatakan sebelum ini sebagai sumber kuat asid alfa-Linolenik, membantu untuk mengurangkan rembesan insulin dan mengekalkan kestabilan tahap gula dalam darah. Ini adalah penting terutamanya bagi mereka yang mempunyai atau berisiko mendapat penyakit kencing manis jenis 2. Kestabilan tahap gula dalam darah adalah penting untuk mengelakkan kesan-kesan negatif daripada kencing manis kepada jantung dan sistem badan yang lain. Mempunyai penyakit ini juga meletakkan individu  tersebut risiko yang lebih tinggi untuk mendapat penyakit jantung. Omega-3  boleh mengurangkan tekanan darah tinggi dan tryglycerides darah.
9. Kulit Lebih Sihat
eczema
Jika anda mengalami kulit kering, bersisik, lebih ikan dalam diet anda boleh menjadi satu perkara yang hebat untuk anda. Asid lemak omega-3, terutamanya asid eicosapentaenoic, juga dikenali sebagai EPA, adalah penting untuk kulit yang sihat dan rambut. EPA membantu mengawal pengeluaran minyak pada kulit dan rambut anda, jadi jika anda mengalami kekeringan pada kulit dan rambut, EPA mungkin apa yang anda perlukan. Asid lemak omega-3 juga memainkan peranan penting dalam melindungi kulit anda daripada kerosakan. Pendedahan kepada sinaran ultraviolet dari matahari boleh menyebabkan sel-sel kulit untuk menjana radikal bebas yang merosakkan sel-sel, yang membawa kepada proses yang penuaan dan juga kanser kulit. Asid lemak omega-3 berfungsi sebagai antioksida, iaitu melindungi tubuh anda daripada proses yang berbahaya. Di samping itu, anti-radang omega-3 membantu untuk melegakan simtom penyakit kulit seperti psoriasis dan ekzema.
Sumber makanan yang kaya dengan omega-3 adalah daripada ikan seperti salmon, tuna dan sardin manakala sumber sayuran pula daripada flaxseed, walnut, kacang soya dan kanola. Sekiranya anda tidak mampu untuk mengambilnya dalam sehari, dicadangkan pengambilan suplemen omega-3 dalam diet harian anda.

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:
Saniyah Md Dan ID: 1128737
♥ sms/whatsApp: 012-362 6804
♥ Emel : saniyah13@gmail.com
♥ Fb: https://www.facebook.com/nieyahealth sila klik LIKE utk info terkini

Comments